zaterdag 17 januari 2009

Film kijken en Ezra

Zeer regelmatig huur ik een dvd bij de niet te noemen videotheek (waarom dat tegenwoordig nog een videotheek heet nu alle video's vervangen zijn voor dvd's is me trouwens een raadsel). Omdat ik van films houdt, de films die ik leuk vindt nergens in Sneek kan kopen en dit goedkoper is. Ik heb inmiddels zoveel dvd's gehuurd dat ik voor dat bedrag allang onwijs veel dvd's had kunnen kopen, maarja, mensen zijn dwaas. Films zijn voor mij het ideale vermaak. Ik ben namelijk niet echt actief ingesteld (zegmaar gerust lui) dus ik doe in mijn vrije tijd het liefst niet al te actieve dingen. En omdat films kijken daarbij ook nog best creatief is (men krijgt er inspiratie van). Zo zijn er tal van films die ik kan citeren en mij op schouders dragen naar mijn volwassenheid. Ook heb ik karaktertrekjes van mijn favoriete personages overgenomen en kom ik daardoor soms terecht in situaties verwant aan die van hun. Ook zijn er films die mij iets hebben geleerd. Dingen waar ik zelf niet op kon komen, of dingen die mij wel verteld waren maar waar ik klaarblijkelijk een film voor nodig had om ze daadwerkelijk op te volgen. Een voorbeeld van zo'n film is bijvoorbeeld Amélie. Het is waar, de mooiste films blijven je bij.
Maar er is één ding die ik niet leuk vindt aan film kijken.
Het is zo verdomde eenzaam.
Ik kies dikwijls films die niet in de smaak vallen van mijn filmskijkgenoten (/vrienden) die mettertijd ook afnemen in hun getallen, en slinken tot nul. Zelfs wanneer ik de film aanpas op de algemene opinie vallen 'mijn films' niet echt in de smaak.
Nu ben ik ook weer niet zo zielig dat er serieus hélemaal geen vriend is die mijn filmsmaak deelt, maar die wonen dan weer niet in de buurt (dus niet spontanefilmingevingfilmkijkpartijtjeuitnodiging-proof).
Zodat ik, uiteindelijk, toch weer jammerlijk alleen op de bank zit..

Vandaag: I'm Not There, geregisseerd door Todd Haynes met onder andere onze commerciële en grijze vriend Richard Gere, onze koninklijke vriendin Cate Blanchett en de overleden cowboy Heath Ledger. Hieperdepiep.


Cate Blanchett als Bob Dylan in I'm Not There

Geen opmerkingen: