donderdag 11 augustus 2011

En ik als het hoogtepunt van je reis

'..Of veertien jaar later
in je supermarktschort en
als men vraagt waarom schrijf je
in hemelsnaam nog gedichten antwoord dan
omdat mensen niet onder mijn tong
blijven liggen omdat je gedichten stil
kunt laten staan als een luisterend oor
tegen je schokkende borstkas omdat poëzie
aan je ribben is gaan rusten en
een verband heeft aangelegd
met jouw verhaal.'

Lieke Marsman is een dichter naar mijn hart, alleen al omdat ze haar bundel 'Wat ik mijzelf graag voorhoud' heeft genoemd.

'Ik word niet achtervolgd door herinneringen,
ik word achtervolgd door het tegenovergestelde
van herinneringen.

Dat is alles
wat ik vergeten ben, of
de toekomst.'

Ik heb heel veel korte verhalen gelezen, en gedichten, maar niets is zo appetijtelijk als de verhalen van Tsjechov. Tsjechov schreef in een tijd toen liefde zo mogelijk nog ingewikkelder was dan tegenwoordig, en zijn hoofdpersonen zijn meestal vrouwen die zich hartstochtelijk ergens in storten, teleurgesteld worden, en dan sterven aan iets Wodka-gerelateerds.

'Er bestaat geen muur die niet geslecht kan worden, maar de helden van hedendaagse romances zijn, voor zover ik hen ken, te verlegen, te laks, te lui, en te voorzichtig en verzoenen zich te gauw met de gedachte dat ze mislukkelingen zijn, dat het leven hen heeft bedrogen; in plaats van te vechten hebben ze alleen maar kritiek, waarbij ze de wereld banaal noemen en vergeten dat hun kritiek allengs omslaat in banaliteit.'
Het verhaal van Mevrouw NN

'Misschien hebben jullie allemaal gelijk!', zei Vasiljev, terwijl hij opstond en de kamer op en neer begon te lopen. 'Misschien wel! Maar ik vind het maar wonderlijk! Dat ik aan twee faculteiten heb gestudeerd vinden jullie een prestatie; voor het feit dat ik een scriptie heb geschreven die over drie jaar wordt weggegooid en vergeten zal zijn word ik hemelhoog geprezen, maar voor het feit dat ik niet net zo afstandelijk over vrouwen van lichte zeden kan spreken als over deze stoelen moet ik behandeld worden, word ik krankzinnig genoemd en beklaagd!'
de Zenuwinzinking

En nu heb ik iemand nodig die mijn dichtseltjes van de maand mei leest zodat ik óf weet wat ik moet insturen na de vakantie óf weet dat ik heel snel aan de gang moet.

Geen opmerkingen: