donderdag 11 augustus 2011

Slecht verlichte wereld

Het is vakantie, nu al voor zes weken, zoiets, en dat betekent doen waar ik normaal zogenaamd geen tijd voor heb: Boeken Lezen. En dat is natuurlijk enig. Ik probeer mijn lijstje klassiekers af te gaan, maar wijk af en toe naar iets smerigs van Herman Brusselmans, want dat is zo, smerig. En laat ik nu.. ja!

Afgelopen tijd onderbrak ik het lezen steeds om te citeren, want anders zou ik het boek maar voor niets lezen en zo heb ik ook nog eens iets om pretentieus mee te doen (blije emoticon, sluiten).

Blauwe Maandagen, Arnon Grunberg

'Toen wist ik nog niet dat van
dat verlangen alleen nieuwsgierigheid overblijft,
en dat van die nieuwsgierigheid wel
iets zou overblijven waar helemaal geen
namen meer voor zijn.' blz. 61

'We hadden van alles geadopteerd, dus waarom geen oma.' blz. 64

'..op een dag heb ik dat allemaal aan Eric verteld,
en ook dat ik het eigenlijk niet zo prettig vond iedere pauze
te moeten horen hoe hij zijn sperma opat.' blz. 65
(oké lees de hele bladzijde maar)

Ik vind het trouwens wonderlijk hoe hilarisch Blauwe Maandagen hier een daar is,
van Arnon Grunberg kende ik alleen Tirza en daarin viel toch aanmerkelijk minder te lachen. Hmm, misschien is Blauwe Maandagen ook wel helemaal niet om te lachen, die jongen maakt alles kapot.

'Als je het mij vraagt kon je het wel vergeten in het Derde Rijk als je rood haar had.' blz. 74

'Mijn moeder had twee van die nepjodinnen uitgenodigd voor de lunch. Daar begreep ik dus niks van, waarom mensen joods willen worden. Je kon je toch ook meteen ophangen, als je het niet meer zag zitten. blz. 74

'Ze had van die buien dat ze heel pathetisch werd. Op zichzelf was dat hele café pathetisch, zelfs de muziek die ze draaiden, en ook de mensen die er zaten waren pathetisch, net zoals de teksten die ze op de muur van de wc hadden geschreven, en zelfs de barkeeper tapte op een pathetische manier bier. Op een of andere manier kon ik het niet verdragen en daarom luisterde ik maar half.' blz. 81

'Volgens mij zou het heel aangenaam zijn als niet alleen die cafés, maar ook de rest van de wereld wat slechter verlicht zou zijn.' blz. 145

''Jij hebt zoveel boeken, en je hebt niet eens een bijbel. Geloof jij niet in God?''
'Nee, zei ik, niet in de God waarin jij gelooft, ik geloof meer in een uit het nest gevallen vogeltje.'

''Ik ben nogal vet.''
'Nou', zei ik, en kneep een beetje in haar buik, 'mollig, maar niet vet.'
''Nee, ik ben vet.''
Goed, hierover was discussie dus uitgesloten. Ik had wel eens gehoord van vrouwen die zichzelf een varken vonden en die ook de telefoon opnamen en dan zeiden: ''Je spreekt met varken''.

'Opeens kreeg ik zin haar met een van de lege flessen die in de kamer stonden op het hoofd te slaan. Ik had eens een neger tien minuten lang op een drum zien slaan. Zo wilde ik op haar hoofd slaan.'


Dan is er nog een stukje waarin de hoofdpersoon mishandeld wordt door twee gestoorde wijven die tampons in zijn oren stoppen en zo, erg amuserend. Het staat in ieder geval op blz. 164 t/m 169.

Ach, lees het hele boek maar.

Geen opmerkingen: