dinsdag 7 april 2009

Profieltje

Wij vijftien-jarigen worden, alsof wij daartoe in staat zijn, geacht om ons profiel (en daarmee onze toekomst) te kiezen. Nou moet ik zeggen dat ik in de eerste plaats dacht dat ik dit fluitend, met beide vingers in mijn neus, zo, appeltje-eitje even zou doen, maar dat viel bar tegen..

Een overzicht:

+ Officiële inleverdatum:
C&M met tekenen, Grieks, Frans en extravak Duits
+ Tweede poging:
C&M met tekenen, Frans en Duits
+ En ik bleef maar volhouden.. volgende poging..:
C&M met tekenen, Frans, Duits en extravak Spaans
+ En dan nu:
C&M met tekenen, Grieks, Duits en extravak Frans

Zucht.. Ik voel me net een pakezel die een lading bakstenen genaamd profielkeuze op de rug gedrukt krijgt.. Alsof het normaal is dat wij zulke keuzes maken.. Vijftienjarige moeten op zijn minst een beetje redelijk hun hersencellen kunnen afbreken zonder daarin verstoord te worden door ingewikkelde keuzes als deze.
Ben je er dan achter twintig uiteenlopende keuzes en grillen achter wat je wilt, komt er weer een leraar in je nek hijgen dat het anders moet, IK WIL TOCH GODVERDOMME GEWOON IN DE BALLENBAK SPELEN.
Echt.

Oh, en wie zich afvraagt waarom ik in de eerste plaats geen klassieke taal meer wilde volgen, dat zal ik je vertellen, klassieke talen zijn gewoon een totale waste van de tijd (intelligentie wil ik niet zeggen.. bij sommige inclusief mezelf.. maar..). Ik bedoel, het is een dode taal: dus je kan het nergens spreken. En voor de mensen die zeggen dat het 'handig is voor het inzich in andere talen': sodemieter op! Waarom zou je die taal met een omweg leren, i.p.v. die taal dan rechtstreeks te kiezen, alsof je minder inzicht in taal krijgt als je de grammatica van Frans tot aan het laatste kruimeltje kent. En daar komt bij, de enige baan waarvan ik dacht dat je het kon gebruiken zijn de medische banen, maar dat blijkt niet waar te zijn, je hoeft daarvoor immers alleen de Latijnse namen voor organen/ziektes/dieren/kruiden te weten, die niet leert bij Latijn op school.. Dan blijft alleen de paus nog over.. Dan raad ik het je ten zeerste aan..
Nu zul je je afvragen waarom ik het toch kies.. Nou..
Ten eerste ben ik er nu al aan begonnen, ten tweede kijken ze met sollicitaties altijd als eerste naar je opleiding, en als je dan één van die talen hebt gekozen, staat er meteen wat anders, en ben je 'interessanter' (op die manier worden wij natuur wel gedwongen om het te kiezen, wat een ratten! sjee). Ten tweehonderéénenveertigsten vind ik de cultuur die er bij komt wel interessant. Ten vijfhonderdzesentachtigsten kan ik dan patsen bij mijn eventuele toekomstige vrienden met onzinnige details waar niemand wat aan heeft als 'wist je dat het woord typen van het griekse woord tupos afkomt, wat betekend slaan?'. Waarop zij dan ongetwijfeld -zonder enig schaamrood op hun kaken- antwoorden: 'nee Ezra, dat wist ik niet'.

1 opmerking:

M zei

Wat een frustraties. Schrijf het van je af! goedzo!